מידע כללי

 

איגרת לסטודנטים במסלול הארבע שנתי - לשנה"ל תשע"ד

מטרת הלימודים: הכשרת קלינאים מעולים בעלי מחויבות לחולים ולקהילה ובקיאים במדע הרפואה. 

לימודי הרפואה מהווים אתגר עצום לקראת רכישת מקצוע ייחודי הדורש מן העוסקים בו ידע, הבנה, סקרנות ומסירות, המאפיינים העיקריים את לימודי הרפואה בפקולטה שלנו:

א   מפגש עם הרפואה הקלינית מראשית הלימודים

בשנה וחצי הראשונות לומדים בעיקר למידה עיונית בקורסים קליניים – לימודי "מדע קליני". בקורסים אלה מדגישים את הקשר עם החולים והרפואה הקלינית, במקביל לרכישת ידע והבנת המדעים, פוגשים חולים ורופאים ויוצאים לביקורים בבתי החולים ובמרפאות הקהילה. בשנתיים שלאחר מכן, לומדים בבתי החולים ובמרפאות הקהילה המסונפים לפקולטה.

ב.   למידה עצמית

 במטרה לשפר את תהליך הלמידה, הפקולטה שמה דגש על למידה פעילה – עצמית, קבוצתית, וחווייתית. לימוד עצמי הינו מיומנות חיונית לרופא, ייעשה שימוש נרחב בחומר לימוד המאוכסן במחשב, עיתונות, ספרי לימוד, מצגות, לומדה אינטראקטיבית, סרטים ועוד. חומר הקריאה השייך לשיעור יופיע מראש על המערכת הממוחשבת. זוהי הטכנולוגיה עמה צריך להתמודד כל רופא. אין אפשרות שכל חומר הלימוד הדרוש יילמד בלימודים פרונטאליים בכיתות. אנו מצפים שהלמידה העצמית המקוונת תהווה בסיס ללמידה של בוגרנו בכל שנותיהם העתידיות כרופאים בשטח.

ג.   דוגמא אישית

 סטודנט לרפואה לומד הן את מדעי הרפואה והן כיצד להיות רופא. בשנות הלמידה הסטודנט פוגש רופאים רבים ומתנסה בחוויות שונות הקשורות לעולם הרפואה. לכל סטודנט יש מנטור – רופא, אשר לאורך שנות לימודיו משמש לו מדריך, חונך ודוגמה. המנטורים נבחרו בקפדנות על בסיס מחויבותם לערכי היסוד של הרפואה, וכישוריהם בהדרכת סטודנטים. המפגש הראשון עם המנטורים מתבצע בתחילת שנת הלימודים, הסטודנט פוגש את המנטור שלו פעם בחודש לשיחה אישית, ובמידת האפשר מלווה את המנטור בשעות הפעילות הרפואית ולומד להכיר חולים ואת מגוון בעיותיהם הרפואיות.

תכנית לימודים

הלימודים תוכננו להכשיר את הסטודנטים לעבור את הבחינות הגמר הארציות ואת ה- usmle

א   לימודים פרה – קליניים –

 1.  קורסים בסיסיים (כ-5 חודשים): בריאות הציבור, אנטומיה (כולל אמבריולוגיה, היסטולוגיה,               אנטומיה מבנית איזורית, אנטומיה תפקודית, אנטומיה רדיולוגית ואנטומיה אנדוסקופית):                 פתולוגיה כליית, פרמקולוגיה בסיסית, אינפורמטיקה ברפואה (ביואינפורמטיקה, ביוסטטיסטיקה,       הרופא בעידן הדיגיטלי ומידענות, רפואה מבוססת ראיות).

2.  קורסים אינטגרטיביים (כ-8 חודשים: קורסים אלה אינם מאורגנים בקורסים רגילים, אלא בחטיבות      של לימוד מרוכז סביב נושא אחד במשך מספר שבועות. הלימודים אינטגרטיביים ומכוונים לרפואה      קלינית. הקורסים מאורגנים סביב למידת תהליכים נורמליים ופתלוגיים. מרמת המולקולה, התא          והרקמה, ביואנרגטיקה, חיסונים והשתלות, דלקות וזיהום, נאופלזיה, טראומה, הזדקנות                  ואתרוסקלרוזיס, מח ונפש.

3   קורסים שנתיים:

יסודות קליניים ראשונים – יק"ר. הקורס נמשך במשך כל הלימודים העיוניים. הלימודים פעם בשבוע בשעות אחה"צ, וכוללים את מיומנויות הרפואה הקלינית. תקשורת רופא – חולה, קבלת אמנזה, בדיקה גופנית, רישום, פעילות בסיסיות, החייאה ונושאים רבים אחרים.בתכנית מיוחדת: "החולה הכרוני" הסטודנט מכיר אדם עם בעיה רפואית ממושכת ועוקב אחריו לאורך זמן. כך הוא לומד את הצד האנושי של התמודדות עם חולי.

תכנית "תורת האדם" היא המסגרת ללמידת אותם אספקטים ממדעי החברה וממדעי הרוח החשובים למקצוע הרפואה כמו: אתיקה, חוקים ונהלים, ורב תרבותיות. הלימודים מתקיימים בשילוב עם כל יתר הקורסים, כולל יק"ר.

קורס "בריאות הציבור", מעשי, בקורס זה אתם תורמים לקהילה שבה אנחנו חיים וגרים. כל סטודנט עובד בקהילה במשך 4 שעות חודשיות לפחות. הפרויקטים מתנהלים בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות, ועמותות שונות בגליל.

עבודות גמר – כל סטודנט חייב לסיים עבודת גמר מחקרית כחלק מהדרישות לתואר  וכדי לעבור לתקופת הסטאג' בשנה החמישית. מומלץ להתחיל כבר בשנה א'. נא לקרוא את ההנחיות באתר הפקולטה.

לימודי יסוד ביהדות, או בלימודים כלליים עבור הלא יהודים, אלה לימודי חובה, נא לפנות למידע נוסף באתר האוניברסיטה, אנו מציעים מספר קורסים בפקולטה וכן קורס מקוון אחד.

 

    ו.   לימודים קליניים – סבבים קליניים/ clerkship  :                        
     מתקיימים בכל בתי החולים המסונפים (זיו, פורייה, נהרייה, מזרע, נצרת, אנגלי ואיטלקי)                  ובמרפאות קהילתיות של קופות החולים, הסטודנטים יחולקו לקבוצות של 6-9 בד"כ לצורך                הסבבים. המקצועות הנלמדים: פנימית,נוירולוגיה, קרדיולוגיה, נפרולוגיה, אנדוקרינולוגיה,                  גסטרואנטרולוגיה, אונקולוגיה, גריאטריה, רפואת ילדים, כירורגיה, הרדמה, אורטופדיה,                    טראומה, טיפול נמרץ, רפואה דחופה, נשים ויולדות, אורולוגיה, עיניים, פסיכיאטריה, אף אוזן וגרון,      עור, רפואת המשפחה, ותקופת בחירה.
                הלימודים הקליניים מסתיימים בקורס הכנה לסטאג'.
 

שיטות הערכה וציון

ההערכה בקורסים מבוססת על בחנים שבועיים (בד"כ כ-20 שאלות רבי-ברירתיות) ועבודות נוספות (הכנת עבודה בבית, מצגות, פרויקטים וכדומה). ההשתתפות בבחנים הינה חובה – חייב בבחינה מסכמת רק סטודנט שלא עובר את הקורס בציון 60.

תשתית טכנולוגיה ולוגיסטיקה

קמפוס הפקולטה הייחודי בצפת כולל בין היתר: אודיטוריום, כיתות לימוד, ספריה וחדר סימולציה, חדרי עיון ורענון, משרדי ההנהלה, שירותי מחשוב ומשרד אגודת הסטודנטים. מעבדות המחקר בקמפוס משמשות את החוקרים אשר מובילים את ההוראה הקדם-קלינית ומדריכים את התלמידים בעבודות הגמר ולתארים מתקדמים.

חדר הדיסקציה נמצא בבית החולים זיו בצפת.

הלימודים וההערכה מתנהלים בעזרת מגוון טכנולוגיות מתקדמות. כל סטודנט חייב להצטייד במחשב אישי אשר יש בו גישה אל-חוטית לרשת. ניהול קורסים, חומרי למידה, הודעות שוטפות, בחנים, ומערכת המשוב נמצאים במערכת למידה "moodle". הסטודנט מתבקש להגיע ללימודים כל יום עם מחשב נייד. הקמפוס כולו וחדרי הלימוד בבתי חולים, הוכשרו לקליטה (wifi)  כך שניתן להתחבר לאינטרנט בכל עת ובכל מקום.

הלימודים העיוניים מתקיימים בכיתות הפקולטה אשר מצוידות במערכת הצגה, הגברת קול, ואמצעי הדגמה. הסטודנטים מתבקשים לטפל בכל ציוד הכיתות בזהירות ובעדינות הציוד הינו יקר ערך! בכיתות מותקנים שקעים לטעינה. הכיתות ממוזגות ושקטות. צוות אחזקה נמצא במקום לאורך כל יום הלימודים לטיפול בבעיות שוטפות.

האודיטוריום של הפקולטה מהווה מקום להרצאות אורח, סמינריונים, מפגשים גדולים, טקסים ועוד. יש להיזהר לא לגרום נזק או לכלוך – חל איסור על הכנסת אוכל ושתייה לאולם.

זכויות, חובות ומשמעת בכפוף לתקנון האוניברסיטה

פניות/ערעורים/הצעות/דרישות – בנוגע להערכה ובחנים, ניהול הקורסים וכיוצא בזה יש להפנות לרכזי הקורסים או אל מנהלי המחלקות.

אישורים על היעדרות ובקשות למתן פטורים – יש לפנות לסגן הדיקן.

הסטודנט חייב להישמע לכל ההוראות של צוות האקדמי ומנהלי הפקולטה.

חלה חובה נוכחות והשתתפות בכל הקורסים, הפעילויות והבחנים. היעדרות מלמידה פעילה (מעבדה, קבוצה, תרגיל, מרפאה, מחלקה וכו) מחייבת השלמת המשימה. היעדרות מעל 10% מקורס או מסבב קליני מחייבת חזרה על הקורס או הסבב, גם כשההיעדרות מוצדקת ומאושרת.

קוד התנהגות בפקולטה

חל איסור על התנהגות בלתי הולמת כגון:

אלימות פיזית או מילולית

איום מכל סוג

כל ביטוי של גזענות

גרימת נזק לבניין הפקולטה ולכל ציוד ורכוש, בין אם פרטי או פקולטי

עישון בבנייני הפקולטה ובקרבה לדלתותיה. ככלל עישון אינו נחשב הרגל הולם לרופא האמור לשמש דוגמה למטופליו ולחברה

שימוש בשפה בוטה, והופעה שאינה הולמת סטודנט לרפואה

העתקה ולפגיאריזם

העברת מידע כוזב ורמאות

הנהלת הפקולטה רואה הפרות כללים אלה בחומרה רבה. וסטודנט שימצא אשם, צפוי לנקיטת צעדים משמעתיים חמורים. כולל הפסקת לימודים.

משמעת

סגן הדיקן למסלול הארבע שנתי הינו בעל סמכות טיפול בבעיות משמעת. במקרים חמורים, המקרה יופנה לטיפול בועדות המשמעת של הפקולטה ושל האוניברסיטה. לסטודנט שנקרא לשימוע יש זכות ייצוג כמקובל.

            להיות רופא

סיום הלימודים, עבודת גמר מאושרת, ועמידה בהצלחה בבחינות הגמר לתואר   MD הם סוף ההתחלה. הפקולטה מאחלת לכל סטודנט הצלחה בסטאג' ובהמשך בהתמחות ופעילות כמומחה. אנחנו בטוחים שהערכים והחוויות שרוכשים בפקולטה יישארו  עם כל סטודנט לאורך כל חייו המקצועיים.

רווחה

עירית צפת מעמידה לרשות הסטודנטים את המרכז לצעירים www.zefatcenter.co.il                     רחוב הנשיא 10, אשר מוכן לסייע בפתרונות דיור ותעסוקה ועוד. ניתן לפנות במייל    (zefat@bthere.org.il )  או בטלפון  04-6927830.

סטודנט עם צרכים אישיים מיוחדים יפנה ליו"ר ועדת הסטודנטים, דר' ענבר בן-שחר  inbar.b@ziv.health.gov.il

סיוע נפשי: סטודנט החש מצוקה נפשית מוזמן לפנות לפסיכולוגית עינת כמוס: 052-5513202, להערכה חינם.