קידום הוראה

 

היחידה להערכה ולקידום ההוראה

 

פעילויות היחידה בתחום קידום ההוראה :

  • קורס ייחודי לרכזי הקורסים הקדם-קליניים. הקורס נבנה במטרה להציג בפני המשתתפים את העקרונות הבסיסיים של הוראה, למידה והערכה ואת הידע העדכני בתחומים אלו. הנושאים המרכזיים בהם מתמקד הקורס: ניהול קורס, הוראה בכיתה הגדולה ובקבוצות קטנות, הערכת סטודנטים, שימוש במשאבים דיגיטליים לצרכי הוראה והערכת ההוראה. הנושאים נבחרו בהתאם לממצאי סקר צרכים שהועבר לרכזים. המפגש הראשון התקיים בכנען ספא בהשתתפות הדיקן, פרופ' רן טור-כספא והנהלת הפקולטה. המפגש חשף את הרכזים בפני המבנה והתכנים של הקורסים השונים ותרם לאינטגרציה רבה יותר בין הקורסים. פעילויות בתחום האינטגרציה נמשכו גם לאחר הסדנה ביוזמתם של הרכזים. מפגשים 2 - 4 התקיימו בפקולטה לרפואה במתכונת של שילוב בין רקע תיאורטי, דוגמאות מהשטח וסדנה התנסותית. רכזים שהיו מעוניינים לשתף בעשייה שלהם במסגרת הקורס שבראשותם בתחומים הקשורים לנושא המפגש – הציגו במפגשים. במפגש האחרון מיועדים המשתתפים להציג היבטים שיישמו או שבכוונתם ליישם בקורסים שבראשותם. הקורס מאפשר גיבוש קהילה מקצועית הבונה שיח מקצועי בתחום ההוראה והלמידה. באתר ניתן לראות את סילבוס הקורס.
  • קידום למידה פעילה בהרצאות. הכנסת שיטות להוראה בקבוצות קטנות המיועדות לפיתוח לומדים עצמאים היודעים גם ללמוד בשיתוף פעולה עם עמיתים:  

 Team Based Learning[1]    - תשע"ד, בקורס בריאות הציבור בריכוזה של פרופ' מרי רודולף. תשע"ה, בקלרקשיפים בשני חוגים: חוג רפואת משפחה., השימוש בשיטה התבצע בהובלת ראש החוג, ד"ר צופיה אילת, ובייעוץ ובשיתוף של פרופ' מרי רודולף. היישום התבצע בסיוע ד"ר זוהר שני גרשון. חוג מיילדות וגינקולוגיה: השימוש בשיטה התבצע בקלרקשיפ במרכז הרפואי ע"ש פדה פוריה, בהובלה ובביצוע של פרופ' משה בן-עמי, מנהל אגף נשים ויולדות בביה"ח וסגן הדיקן ללימודים קליניים.

Case Based Learning  - תשע"ה, קורס טראומה בריכוזם של פרופ' ג'אן סוסתיאל וד"ר מאיר שמאי.

 

  • שילוב טכנולוגיה בהוראה: Poll everywhere[2] , בניית תלקיט בהתאמה לקלרקשיפ: בשיתוף ד"ר דוד בורג ופרופ' אנתוני לודר שיבצע בשנה"ל תשע"ו את הפילוט בשימוש בתלקיט במחלקת ילדים שבניהולו בבי"ח זיו, שימוש באתרי קורסים וקלרקשיפים ב- Moodle לקידום ההוראה והלמידה;
  • השתתפות בפרוייקט בתכנית אירופאית לקידום הלמידה לאורך החיים, "טמפוס", השואפת לפתח ולהטמיע שיטות למידה חדשות בהשכלה הגבוהה. במסגרת זו השתתפות בסדנאות ופיתוח סדנאות והנחייתן.
  • פעילויות לפיתוח סגל בשת"פ עם היחידה לפיתוח סגל (סדנאות למנחים, למשל בקורס תורת האדם בראשותה של ד"ר מירי בנטואיץ', למרצים בקורסים הקדם-קליניים ולמורים קליניים המלמדים בבתי-חולים ובקהילה).
  • ייעוץ אישי, לפי דרישה, בתחום קידום ההוראה למרצים, למורים קליניים, לרכזים ולראשי חוגים.
  • ייצוג תחום ההערכה וקידום ההוראה שבפקולטה - בכנסים בארץ ובעולם.
  • השתתתפות  ראש היחידה בקורסים כרכזת, מנחה ומרצה
  • ריכוז קורס סטודנטים מנחים באנטומיה בשיתוף עם פרופ' דוד קרסיק והוראה בחלק הפדגוגי של הקורס בשיתוף עם פרופ' שמואל רייס;
  • הוראה בקורס חינוך רפואי יחד עם פרופ' רייס וד"ר גילבי;
  • הנחייה בקורס בריאות הציבור (בראשותה של פרופ' מרי רודולף);
  • הוראת שיטות מחקר איכותניות במסגרת הקורס שיטות מחקר (בראשותה של פרופ' מרי רודולף).

ביצוע מחקרים (בשיתוף) בתרומה לתחום ההערכה וקידום ההוראה.

היחידה מיוצגת בשלוש ועדות: ועדת הוראה, ועדת בחינות והועדה לבחירת מרצים מצטיינים.

 

ניתן לפנות לראש היחידה, ד"ר נעמי דיקמן, במייל nomyd@hotmail.com

.

[1] שיטת הוראה-למידה-הערכה, שבה הלומדים במרכז, קריאה בבית תחילה (בהתאם לעיקרון הכיתה ההפוכה) ותכנון יישום הנלמד בחלק התיאורטי – באמצעות פתרון בעיות/מקרים מהשטח. בסיום למידה במליאה. השיטה משלבת דרכי הערכה ייחודיות (בתחילת השיעור - מבחן אישי וקבוצתי כאשר המבחן הקבוצתי זהה למבחן האישי, הערכת עמיתים על העבודה בקבוצה הקטנה).

[2] אפליקציית מחשב המאפשרת במהלך שיעור/הרצאה/כנס לשאול שאלות מסוגים שונים (פתוחות – עמדות למשל, סגורות כמו שאלת רב-בררה, שאלת כן ולא ועוד) ולקבל תשובות מהמשתתפים שיצביעו מתוך הטלפונים החכמים שלהם. הממצאים מוצגים מיידית לקהל בצורות שונות לפי בחירה.